RSS

Yakinlah Setiap Kejadian Ada Hikmahnya

salam..apa khabar iman antunna wa antum di rumah??ramadhan hampir meninggalkan kita kan??sedih pun ada...jadi di kesempatan ni..isi masa yang ada dengan membaca kisah di bawah ni..mari yuk!

Penghulu dengan anaknya membela seekor kuda.Mereka amat menyayangi kuda itu. Satu hari, kuda itu terlepas dan terus lari ke dalam hutan berhampiran.Orang kampung yang mengetahui hal tersebut berkata kepada Tok Penghulu,"Kami simpati atas kehilangan kuda kesayangan Tok. TentuTok sedih..."

Sebaliknya, Tok Penghulu tersenyum lalu berkata:

"Tak apalah. Mesti ADA HIKMAHNYA...".

"Apa hikmahnya Tok?".

"Tok pun tak tahu. Tapi pasti ada hikmahnya.."

Beberapa minggu kemudian, kuda kesayangan Tok Penghulu pulang semula dengan membawa beberapa ekor kuda liar. Orang kampung sangat kagum kerana sekarang bilangan kuda kepunyaan Tok Penghulu bertambah secara tiba-tiba. Mungkin sudah rezekinya.

"Tok bertuahlah. Untung", begitulah kata mereka.

Tok Penghulu sebaliknya berkata, "Belum tentu lagi. Tapi Tok yakin tentu ada hikmahnya."

Anak lelaki Tok Penghulu begitu gembira dengan kuda-kudanya. Setiap hari dia menunggang kuda kesayangannya sambil mengembala kuda-kuda liar yang lain. Begitu sibuk dan tangkas sekali. Entah bagaimana satu petang, anak Tok Penghulu itu jatuh daripada kudanya lalu patah kaki kanannya.

Orang kampung tahu dia adalah anak kesayangan Tok Penghulu. Mereka datang menziarahi anak Tok Penghulu yang terlantar.

"Malang benar nasib Tok. Baru dapat nikmat sekarang ditimpa bala pula,"kata mereka.

Tok penghulu tersenyum dan berkata"INI UJIAN ALLAH. Tentu ADA HIKMAHNYA."

Tidak lama kemudian, kampung mereka didatangi oleh pegawai-pegawai atasan tentera itu. Orang kampung semuanya bimbang kerana raja mereka memang terkenal zalim dan tidak berperikemanusiaan.

"Raja perintahkan semua anak muda lelaki dikumpulkan! Negara memerlukan tentera tambahan untuk dihantar ke medan perang!"arah ketua tentera.

Semua ibu-bapa kampung itu risau dan sedih terpaksa berpisah dengan anak-anak lelaki mereka. Para remaja lelaki dibariskan di hadapan ketua tentera, termasuk anak lelaki Tok Penghulu yang patah tangan itu.

"Kamu dikecualikan! Tidak ada gunanya membawa orang yang patah tangan!" kata ketua tentera sambil menuding jarinya kepada anak Tok Penghulu.

Pada ketika itu, dalam hati orang kampung terngiang-ngiang kata-kata dari mulut Penghulu mereka,"MESTI ADA HIKMAHNYA..."

IBRAH: Ambil kos PAI ni memang banyak cabarannya...kita memang sentiasa dipandang hatta seremeh-remeh perbuatan pun orang akan tengok..cacian cercaan wal umpatan akan pasti kita hadapi,kadangkala kita rasa terbeban, rasa x mampu nak bawak kos ni...rasa diri x baik,tapi yakinlah ALLAH ADA PERANCANGAN YANG TERBAIK UTK KITE...pikirkan kesan jangka masa panjang...pasti ada hikmah di akhir sem nanti x pun esok.luse tulat tahun depan ke...jadi...berbangga dengan title BUDAK PAI...bukan bangga tanda riak ke ape...tapi rasa ikhlas dan semangat memegang title sbg BUDAK PAI yg nantinya akan melahirkan ustaz au ustazah yang berjasa utk nusa dan bangsa satu hari nanti...BERSABAR DGN SETIAP UJIAN KERANA DI SEBALIK MUSIBAH PASTI ADA HIKMAH...yakin boleh!!


Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MINAL AIDL WAL FAIZIN....dan sebelum tu pertingkatkan amalan di akhir2 ramadhan ini..moga ramadhan kali ini lebih baik dari yang lalu...amin........


ikhlas wal mukhlis: h-l-o-v-a-t-e

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

asked said...

betul..
setiap ape yang berlaku pasti ade hikmahnya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...